16 april 2024

Eigen productie van gebreide truien met impact vanuit Staphorst naar de klant

Truien met een impactvol verhaal. Twee Staphorster ondernemers wagen zich eraan en willen laten zien dat truien ook eerlijk gemaakt kunnen worden. Met een lokale productie, hightech-breitechniek en een duurzaam productieproces, maken Klaas Veijer (r) en Henk Troost (l) naadloze truien tegen een eerlijke prijs. De ondernemers willen transparant zijn over elke stap in de keten. 

 

Productie in Staphorst 

‘Ik kom uit de kledingindustrie en ik ben derde generatie in het breien van truien. Zeventig jaar geleden begon mijn opa aan de keukentafel met het breien van truien. De Staphorster mannen droegen niet alleen maar klederdracht. Vroeger beschikten we over een eigen productie, maar door hoge loonkosten verhuisde de productie naar een ander land. Ik weet onder welke arbeidsomstandigheden mensen in andere landen moeten werken en daar voelde ik me niet goed bij. Met Meedin, spreek je uit als ‘made in’, produceren we naadloze truien in Nederland’, vertelt mede-eigenaar Klaas Veijer.

Geen afval in het productieproces 

Het maken van naadloze truien zorgt voor 20 tot 25% minder afval, ook wel ‘zero waste’ genoemd. Klaas: ‘Door de productie zelf op te pakken, verplaatsen we onze truien niet de hele wereld over. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot.’ Henk Troost, de compagnon van Klaas, vult aan: ‘Als ik kijk naar duurzaamheid, zitten we op de goede weg’. Klaas heeft de breimachine in twee jaar tijd zo geprogrammeerd dat het eerste tot het laatste draadje door de machine gebreid wordt. De trui knippen we alleen nog maar af en daar hebben we geen afval van. We gebruiken dus alle garen.’

Per verkochte trui geld doneren  

Klaas: ‘Onze frustratie zat in de lagelonenlanden waar mensen veel uren maken in fabrieken. De industrie is niet fris. Als we met z’n allen onze kleding daarvandaan blijven halen, verandert de industrie niet.’ Henk: ‘Iemand sprak me aan en zei: ‘Produceren in Nederland zorgt ervoor dat mensen in lagelonenlanden geen loon meer ontvangen’. Daar dachten we over na. De volgende stap is een stichting vinden of opzetten waaraan we het loon van iemand in een lagelonenland per verkochte trui doneren. Met dat geld steunen we scholing in die landen.’

‘De aap komt uit de mouw, want we zijn transparant over elke stap in de keten.’

De cirkel rond maken 

Meedin is zo neergezet, dat mensen gaan nadenken over het kopen van bijvoorbeeld een nieuwe trui. Klaas: ‘De cirkel willen we rond maken. Dat niemand een reden heeft om de trui niet te kopen. We doen niet aan apenstreken. Daarom hebben we een label met een aapje op de manchet van elke trui. De aap komt uit de mouw, want we zijn transparant over elke stap in de keten. Klanten kunnen onze truien jaren dragen, de kwaliteit is goed en de kleding is tijdloos. Op de achterkant van het label, staat een QR-code. Na het scannen van deze code, kun je het wasvoorschrift lezen. Hiermee besparen we garen en zijn we innovatief.’

Perfecte trui continu verbeteren 

‘We stunten niet met prijzen en volgen geen trends, want dat vinden we niet duurzaam. Onze familie en vrienden zijn enthousiast over de truien. Van hen ontvingen we goede feedback. De reis naar de perfecte trui verbeteren we continu. De komende jaren gaan we hiermee door, vertellen we het verhaal achter de trui en willen we de truien aan de lopende band verkopen. Regelmatig heb ik contact met Han Smidt, international business consultant bij Kennispoort Regio Zwolle. We kennen elkaar al jaren. Zo hielp hij mij met mijn vorige bedrijf. Eerst willen we regionaal en landelijk aan de slag. Als we naar het buitenland gaan of nieuwe stappen willen zetten in digitalisering, ga ik Han weer bellen. Kennispoort staat dichtbij de ondernemer en dat ervaar ik als zeer prettig’, sluit Klaas af.

Verbinden, versterken, vertegenwoordigen en collectief faciliteren.